تأملی در بعد انسانی توسعه اقتصادی

سال‌ها پیش دوست محترمی از من خواست برای نشریه‌ای که بنا بود تحت فرماندهی ایشان به چاپ برسد، مقاله‌ای بنویسم. من هم دست به کار شدم و مقاله‌ای با عنوان “تأملی در بعد انسانی توسعه اقتصادی” نوشتم که در اولین شماره مجله موردنظر (فرهنگ توسعه) به چاپ رسید. قصد من تأکید بر اهمیت عوامل اقتصادی و مادی در نظام انگیزشی بود که در آن سال‌ها (ابتدای دهه ۱۳۷۰) به نظر من بسیار موردغفلت قرار گرفته‌بود.
گرفتاری‌های زندگی روزمره به من اجازه نداد که در ادامه این مقاله و در تکمیل و تصحیح آن بازهم دست به کار شوم. به بیان دیگر اصل موضوع را در کل فراموش کردم! به قول شاعر:
چنان خشک‌سالی شد اندر دمشق
که یاران فراموش کردند عشق
تااین‌که بعد از گذشت سالیان دراز، به لطف اینترنت متوجه شدم این مقاله در بانک‌های اطلاعاتی ذیربط گذاشته‌شده و در دسترس است، و با هربار جستجو مثل نامه اعمال آدم که شامل همه کارهای کرده و نکرده‌اش است، این مقاله هم عملکرد گذشته مرا منعکس می‌سازد.
با مروری دیگر در مقاله متوجه شدم اشتباهات تایپی فراوانی دارد. حتی بخشی از مطلب در اواسط مقاله جابه‌جا شده‌است! آخر در آن ایام برای صفحه‌بندی نشریات، امکانات فعلی در دسترس نبود. مقاله را پرینت کرده و بریده‌هایش را در صفحات فرم می‌‌چسباندند. ظاهراً دوستان صفحه‌بند در تعیین ترتیب بریده مطالب دچار اشتباه شده، و مختصر جابه‌جایی مرتکب شده بودند! این سخن از آن رو آوردم که اصحاب نشریات امروزی قدر امکانات فعلی خودشان را بدانند.
با دیدن این همه اغلاط تایپی، محتوایی و جابه‌جایی و … تازه فهمیدم علت این که این مقاله کمکی به حل مشکلات جامعه‌مان نکرده، چه بوده‌است! حتماً هرکسی آن را خوانده، اصلاً سر درنیاورده که نظر مؤلف چیست! فکرش را بکنید. دوستان صفحه‌بند آن نشریه وزین، ناخواسته چه لطمه‌ای به جریان توسعه کشورمان زدند!
به‌هرحال، فکر کردم حالا که این مقاله به‌سان بندی از نامه اعمال اینجانب در فضای مجازی مرا دنبال می‌کند، حداقل ایرادات تایپی و متنی آن را درست کنم. این بود که دست به کار شدم و متن مقاله را با رفع اشکالات تایپی آماده کردم. البته از نظر ویرایش یا بازنگری در محتوا هیچ‌گونه تغییری ندادم. به بیان دیگر متن حاضر همان متنی است که در آن سال‌ها نوشته‌شده و به نشریه مذکور فرستاده شده‌است.
در آماده‌سازی مجدد متن مقاله، خانم‌ها سمانه زرین‌قلم و فاطمه موحد صمیمانه کمکم کردند که از هردوشان سپاسگزارم.
مقاله موردنظر به نقل از نشریه فرهنگ توسعه و نیز متن اصلاح‌شده در زیر تقدیم شده‌است:
تأملی در بعد انسانی توسعه اقتصادی – مجله فرهنگ توسعه
تأملی در بعد انسانی توسعه اقتصادی – متن اصلاح‌شده

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
نقل مطالب سایت با ذکر منبع آزاد است.