دکتر جلیلی در یک مصاحبه به زبان انگلیسی شرکت کند *

اخیراً انتشار یک متن کوتاه به زبان انگلیسی منسوب به آقای دکتر سعید جلیلی دبیر سابق شورای امنیت ملی و مسؤول سابق مذاکرات هسته‌ای کشورمان، حاشیه‌های فراوانی در برخی رسانه‌ها ایجاد کرده‌است. این متن کوتاه با اغلاط فاحشی تنظیم شده، و رسانه‌های انتشاردهنده آن، با استناد به این نوشته کوتاه ادعا می‌کنند که دکتر جلیلی با زبان انگلیسی آشنایی چندانی ندارد.(۱)
هرچند میزان آشنایی یک مدیر ارشد با زبان و ادبیات انگلیسی لزوماً نمی‌تواند تعیین‌کننده سفید، سیاه و یا حتی خاکستری بودن شخصیت او باشد، اما طبعاً در مورد برخی سمت‌ها و مسؤولیت‌ها این آشنایی و تسلط اهمیت بسیاری می‌یابد. آقای جلیلی برای چندین‌سال و در دورانی بسیار حساس مسؤولیت مذاکره با طرف غربی را درباب یک پرونده بسیار مهم و سرنوشت‌ساز برعهده گرفته، که در آن تسلط مذاکره‌کنندگان به‌ویژه رئیس گروه به زبان انگلیسی، بسیار ضرورت داشته‌است.
اینک نزدیک سه‌سال از خاتمه دوران مسؤولیت ایشان در آن مذاکرات پرتنش می‌گذرد. مخالفان و منتقدان ایشان با استناد به متنی که معلوم نیست نویسنده آن چه کسی است، آشنایی او با زبان انگلیسی را موردتردید قرار می‌دهند، و موافقانش انتساب این حساب توئیتری را به او انکار می‌کنند.
من ادعای موافقان و حامیان ایشان را درباب عدم‌انتساب متن پرغلط موردنظر به دکتر جلیلی، باور می‌کنم؛ هرچند حامیان و طرفداران ایشان تکذیبیه‌های مشابه اشخاص دیگر را قبول نکرده، و از وارد ساختن انواع اتهامات به طرف مقابلشان هیچ ابایی نداشته‌باشند.
بااین‌حال نکته‌ای بسیار مهم باقی می‌ماند: دکتر جلیلی چقدر با زبان انگلیسی آشنایی دارد؟ آیا او به‌عنوان مسؤول ارشد مذاکره درباب پرونده هسته‌ای از حداقل دانش لازم ادبیات انگلیسی بهره‌مند بوده یا نه؟ آیا من و امثال من حق نداریم از بابت از دست رفتن فرصت حل اختلافات پرونده هسته‌ای و کاهش فشار تحریم‌های ظالمانه که احتمالاً به‌دلیل عدم‌تسلط ایشان به زبان انگلیسی اتفاق افتاده‌است، متأسف باشیم؟ اگر ایشان آشنایی کافی با زبان انگلیسی نداشته، چه اصراری بوده که این مأموریت تاریخی را قبول کند؟
جوابیه دفتر آقای سعید جلیلی مطلبی درباب میزان تسلط ایشان به زبان انگلیسی و تکذیب ادعای طرف مقابل نمی‌گوید، و همین نکته این ظن را تقویت می‌کند که گویا اصل ادعا صحت دارد! فقط متن موردنظر مال ایشان نیست.(۲)
به نظر من بهتر است به جای “افشاگری” متون توئیتری و “تکذیبیه” صادر کردن، آقای جلیلی یک‌بار در یکی از سخنرانی‌های خود در دانشگاه‌ها، و در بخش پرسش و پاسخ، به چند سؤال به زبان انگلیسی پاسخ بدهد، تا معلوم شود میزان تسلط ایشان به زبان انگلیسی چقدر است. البته ناگفته پیداست این پرسش و پاسخ باید به‌گونه‌ای طراحی شود که هیچکس مدعی “ساختگی بودن” آن و “تبانی بین سؤال‌کننده و ایشان” نشود.
ازاین‌رو از تشکل‌های دانشجویی تقاضا می‌کنم از ایشان برای انجام یک سخنرانی و سپس مشارکت در یک برنامه پرسش و پاسخ به زبان انگلیسی دعوت کنند. با این کار پرونده “افشاگری”های توئیتری برای همیشه بسته‌خواهدشد.
ممکن است آقای جلیلی یا حامیانش این دعوت را توهین‌آمیز تلقی کرده، و پیشاپیش رد کنند. اما توصیه من این است که از چنین کاری خودداری کرده، و با همان شجاعتی که در مذاکرات هسته‌ای با طرف زورگوی غربی مقابله می‌کردند، رودرروی مستمعان قرار گرفته، و با پاسخ دادن به چند سؤال به زبان انگلیسی، حقانیت خود و طرفدارانشان را نشان دهند.
———————————————-
۱ – مراجعه کنید به:
MPT  سعید جلیلی!
۲ – مراجعه کنید به:
واکنش دفتر جلیلی به ماجرای توییت با غلط املایی
* – این یادداشت در روزنامه جهان اقتصاد شماره دوشنبه ۱۱ – ۵ – ۹۵ به چاپ رسیده‌است.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
نقل مطالب سایت با ذکر منبع آزاد است.