ترامپ در نقش دایی‌جان ناپلئون

مشکل دایی‌جان ناپلئون مرحوم این بود که دنیا را با تفکر توطئه برای خودش تیره و تار کرده‌بود. او آنچنان خودش را تحویل می‌گرفت و قبول داشت، که تصور می‌کرد انگلیسی‌ها هر روز و هر ساعت دنبال توطئه برعلیه او هستند، و هر اتفاق نامیمونی کار انگلیسی‌هاست! اما برنده واقعی این توهم توطئه مش‌قاسم خدمتکار رند دایی‌جان بود که برای خوشآمد ارباب، درگیری چنددقیقه‌ای پاسگاه ژاندارمری ممسنی با اشرار منطقه را در سطح جنگی بزرگ با فرماندهی دایی‌جان بر علیه مزدوران انگلیس بالا برده‌بود؛ نبردی سهمگین که چندصد کشته و زخمی برجای نهاده، و موجب شده‌بود انگلیسی‌ها برای همیشه کینه دایی‌جان صاحب‌منصب بازنشسته ژاندارمری را به دل بگیرند! (۱)
بگذریم.
به دنبال انتشار خبر شلیک موشک توسط ارتش یمن به ریاض، آقای ترامپ به سرعت دست‌به‌کار شده، و ایران را متهم می‌کند! او حتی نیازمند دریافت اطلاعات بیشتر از سیستم اطلاعاتی کشور خودش نبوده، و می‌گوید: ” از نطر من کار کار ایران است” به بیان دیگر، او این جمله عجولانه را به تنهایی گفته، و در بیان آن از کسی کمک نگرفته‌است! راستش من فکر می‌کنم حتی اگر دستگاه پلی‌استیشن جدید جناب پرزیدنت خراب شده، و عیش او را منغّص سازد، بازهم خواهدگفت: کار کار ایران است!
شایدهم علت این بداهه‌گویی عجولانه این بوده که آقای ترامپ خیالش از جانب ما ایرانی‌ها راحت است، و می‌داند که بعضی روزنامه‌های کم‌تیراژ و پرتریبون وطنی مدارک کافی برای ادعای واهی او در اختیارش قرار خواهندداد. (۲)
اما اگر جناب پرزیدنت نقش دایی‌جان ناپلئون را پسند کرده، و یونیفورم رنگ‌ورورفته او را قواره تنش یافته‌است، باید دید چه‌کسی نقش مش‌قاسم رند و فرصت‌طلب را بازی می‌کند؟ (۳)
—————————-
۱ – برداشت از داستان “دایی‌جان ناپلئون” اثر ایرج پزشک‌زاد
۲ – اشاره به تیتر روزنامه کیهان:
شلیک موشک انصارالله به ریاض هدف بعدی، دوبی
۳ – صحنه نمایش سیاسی خاورمیانه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. وقتی حاکمان تازه به دوران رسیده عربستان ادای دایی‌جان را درمی‌آورند، و از “ایران هراسی” دم می‌زنند، دولت امریکا در مقام مش‌قاسم وارد میدان شده، و با امضای قراردادهای بزرگ سود هنگفتی به جیب می‌زند. وقتی هم رئیس‌جمهور امریکا ردای دایی‌جان را بر تن می‌کند، صهیونیست‌ها به تکاپو می‌افتند که نقش مس‌قاسم را عهده‌دار شوند، و از این آشفته‌بازار کسب درآمد و عایدی کنند؛ البته اگر سایر کاسبان تحریم به او میدان بدهند.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
نقل مطالب سایت با ذکر منبع آزاد است.