کارت زرد نمایندگان به مجلس *

متن زیر حاصل مصاحبه با سایت اگزیم‌نیوز در مورد احضار وزیر اقتصاد به مجلس برای پاسخ دادن به دو سؤال در مورد سامانه حقوق و دستمزد و نیز برداشت هزینه ارسال پیامک به سپرده‌گذاران توسط بانک‌ها است:

کارت زرد دژپسند جایگاه مجلس را تضعیف کرد
وزیر اقتصاد در یک روز دو کارت زرد از مجلس شورای اسلامی دریافت کرد تا یک قدم به استیضاح نزدیک‌تر شود. اما آیا براساس سؤالات مطرح‌شده، این حق دژپسند بود که در یک روز دو کارت زرد دریافت کند؟ ناصر ذاکری پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با “اگزیم‌نیوز” ضمن به چالش کشیدن تصمیم مجلس در خصوص سؤال از وزیر اقتصاد، آن‌را بیشتر یک تب و تاب انتخاباتی تفسیر کرد تا یک تصمیم صحیح اقتصادی.
ذاکری گفت: اگر بنا باشد وزیر اقتصاد یا هر وزیر دیگری مورد سؤال قرار بگیرد، انتظار جامعه این است که سؤالاتی اساسی مطرح شود. سؤالاتی که ارزش مطرح شدن را داشته‌باشند و مهم‌ترین موضوعات را در بر بگیرند. البته نباید فراموش کنیم که این حق مجلس است که سؤال بپرسد. از طرف دیگر مردم نیز انتظار دارند که ضمن استفاده مجلس از این حق، سؤالات مهم و مشکلات بزرگ جامعه را مورد بررسی قرار دهند.
او ادامه داد: متأسفانه رابطه نمایندگان با دولت تحت تأثیر فضای سیاسی و انتخاباتی است. بنابراین بیشتر از این‌که یک سؤال و جواب فنی و کارشناسانه باشد، جایگاهی به‌مثابه جنگ‌های نیابتی به خود گرفته‌است و به جروبحث‌های نیابتی در خصوص انتخابات مبدل می‌شود. این نوع طرح سؤال، جایگاه مجلس را تضعیف می‌کند. نمایندگان موظف هستند که در همه مسائل دخالت و سؤال کنند و خواسته‌های مردم را محقق نمایند. این‌ را همگان می‌پذیرند. اما معنای این حق این است که برخی از این خواسته‌ها می‌تواند به صورت مکاتبه هم مطرح و پاسخ مکتوب دریافت گردد و تنها در موارد خاصی به پرسش و پاسخ در صحن علنی مجلس منتهی شود. اما در این زمینه کوتاهی صورت می‌گیرد. باید چنین مواضعی را در قالب مکاتبه مطرح کرد نه در صحن علنی مجلس. وقت مجلس و وزیر را نباید برای هر سؤالی گرفت.
این پژوهشگر اقتصادی با اشاره به پاسخ‌های وزیر اقتصاد در مجلس ابراز داشت: در خصوص سامانه حقوق که از وزیر اقتصاد سؤال شد، باید گفت که توضیحات وزیر، توضیحات قانع‌کننده‌ای بود. فعالیت‌هایی انجام شده و مقدمات لازم فراهم شده‌است. اما برخی از نهادها سرعت لازم را در همکاری نداشته‌اند. قاعدتاً در این زمینه اگر صرفاً وزیر اقتصاد را موردسؤال قرار دهیم، باید این‌گونه از او سؤال پرسید که “چرا شما هیاهو به‌پا نکردید؟ چرا این وضعیت را رسانه‌ای نکردید؟” مجموعه‌های خارج از دولت هنوز آماده همکاری و همراهی نیستند. سؤال از وزیر در این خصوص، جفا در حق نظام مدیریتی است. البته آن قسمتی که مربوط به دولت است، مشخصاً باید به آن پاسخ دهد. اما بخش دیگر مستقیماً در دست دولت نبود.
ذاکری از سؤال مطرح‌شده‌ مجلس در خصوص برداشت هزینه ارسال پیامک به سپرده‌گذاران نیز سخن گفت. به عقیده او بانک‌ها در طول سال‌های گذشته در حق مردم جفا کرده‌اند. آن‌ها در حوزه‌های مختلف خدماتی را تعریف کرده‌اند که برخلاف روال اجرایی‌شان، باید رایگان صورت می‌گرفت. بانک‌ها برای مردم عادی مدام هزینه‌تراشی کرده‌اند. هرچند که رقم‌ها و هزینه‌ها عمده نیست؛ اما این روند نشان می‌دهد که بانک به‌جای این‌که در حوزه‌های اصلی خود مشغول فعالیت باشد، (مثلاً بازپس‌گیری مطالبات معوق خود) به دلیل موفق نبودن، در حال کسب درآمد از مردم است تا این‌گونه عدم بازگشت سرمایه خود را جبران کند.
او ادامه داد: طرح چنین سؤالی در خصوص سیستم بانکداری کشور هرچند که به‌جا و صحیح ارزیابی می‌شود، اما این‌که این مشکل را صرفاً در حد یک سؤال مطرح کنیم، به‌هیچ‌وجه صحیح ارزیابی نمی‌شود. سؤالات مهم‌تری را می‌توان در حوزه بانکداری مطرح کرد و در قبال آن ضمن تذکر، به وزیر اقتصاد کارت زرد داد. سؤالات عنوان‌شده در صحن علنی مجلس می‌توانست ضمن مکاتبه با وزیر اقتصاد مطرح گردد. نیازی به سؤال در صحن علنی از وزیر نبود.
او در پاسخ به این پرسش که وزن تخصص اقتصادی مجلس را براساس سؤالاتی که از وزیر اقتصاد شد، چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: اگر بخواهیم تک‌تک افراد را در نظر بگیریم، در همه سازمان‌ها افراد مطلع هم وجود دارند. بااین‌که ممکن است افراد توانمندی داشته‌باشیم اما با این وصف تشکیلات مناسبی نداریم. به‌عبارتی از توان افراد آن‌گونه که باید استفاده نمی‌شود. درعین‌حال بحث پرسش و پاسخ و کارت زرد به وزیر که مبنای قانونی هم ندارد و نوع تعامل بین دولت و مجلس را رسانه‌ای می‌کند، بیشتر از این‌که به لحاظ تخصصی قابل‌مطالعه باشد، باید در حوزه ژورنالیستی مورد بررسی قرار بگیرد. واقعاً با چه نگاهی این افراد چنین سؤالی‌هایی را طرح کرده‌اند؟ کسانی که رأی منفی داده‌اند، شاید به دلایل دیگر رأی منفی خود را به ثبت رسانده‌باشند. این مواضع را بیشتر باید یک تب و تاب انتخاباتی و هیجانی تحلیل کرد.
——————————–
* – این مصاحبه در آدرس زیر در دسترس است:
کارت زرد دژپسند جایگاه مجلس را تضعیف کرد

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
نقل مطالب سایت با ذکر منبع آزاد است.