کارت هوشمند درمان را جدی بگیریم *

امروزه میلیون‌ها نفر در جامعه ما از خدمات بیمه‌های درمانی (اعم از تأمین‌اجتماعی، بیمه خدمات درمانی و …) استفاده می‌کنند. در سال‌های گذشته اقدامات جدی برای ماشینی کردن سوابق بیمه‌شدگان و تسهیل دسترسی به سوابق آنان صورت گرفته‌است. حتی مقدمات صدور کارت هوشمند درمان و کنار گذاشتن شیوه سنتی صدور و تمدید و تعویض دفترچه‌های درمانی فراهم شده‌است. بااین‌حال، جدیتی در امر صدور کارت هوشمند درمان به چشم نمی‌خورد.
هرچند کنار گذاشتن دفترچه‌های درمانی و استفاده از کارت هوشمند درمان در ابتدای کار هزینه‌هایی را به مؤسسات بیمه تحمیل می‌کند، بااین‌حال صرفه‌های زیادی هم برای بیمه‌گران و هم برای بیمه‌شدگان و کل جامعه دارد. برخی از مزایای این شیوه را به شرح زیر می‌توان‌برشمرد:
۱ – سالانه میلیون‌ها جلد دفترچه چاپ شده، و پس از پرینت مشخصات فرد بیمه‌شده در آن، صحافی و تحویل می‌شود. هزینه کاغذ، چاپ، آماده‌سازی، هزینه‌های پرسنلی واحدهای صدور و تعویض دفترچه، که کار بررسی سوابق فرد متقاضی و تأیید صدور دفترچه را به عهده دارند، و سایر هزینه‌های اداری سر به فلک می‌زند. با جایگزینی کارت هوشمند به جای دفترچه‌های سنتی این مبلغ هنگفت هزینه صرفه‌جویی می‌شود.
۲ – کلیه اطلاعات درمانی فرد بیمه‌شده در بانک اطلاعاتی ذخیره شده، و قابل‌مراجعه افراد مجاز (پزشکان معالج و …) است. به‌این‌ترتیب بسیاری از فعالیت‌های مربوط به تشکیل پرونده و جابه‌جا کردن اسناد و مدارک و … ضرورت نخواهدداشت.
۳ – سردرگمی بیمه‌شدگان به حداقل می‌رسد. مواردی نظیر همراه نداشتن دفترچه، به‌موقع تمدید نشدن دفترچه، خوانا نبودن نسخه، گم‌ کردن مدارک هزینه درمان، همراه نداشتن سوابق و نتیجه آزمایش، رادیولوژی و … دیگر مفهومی نخواهدداشت.
۴ – سوء استفاده‌های احتمالی از دفترچه‌های بیمه، به هرشکلی که باشد، امکان‌پذیر نخواهدبود.
۵ – کار مؤسسات بیمه که خدمات بیمه تکمیلی ارائه می‌دهند، آسانتر خواهدشد و دیگر نیازی به تشکیل پرونده و بررسی مجدد و … نخواهدبود.
۶ – سردرگمی شهروندان که گاه برای تهیه دارو باید به چندین‌داروخانه مراجعه کنند، پایان خواهدیافت. زیرا آنان با استفاده از خدمات بانک اطلاعاتی کامل بخش بهداشت و درمان، ازیک‌سو می‌توانند نزدیک‌ترین داروخانه‌ای را که همه داروهای تجویزشده را دارد، بیابند، و علاوه‌برآن نگران تأمین یک نسخه واحد از بیش از یک داروخانه و به‌ناچار ‌ظر کردن از خدمات بیمه نباشند.
۷ – رفت‌وآمدهای شهروندان به مطب پزشکان، داروخانه‌ها، مراکز بیمه و … به حداقل می‌رسد. زیرا دیگر هیچ فردی به دلیل ناخوانا بودن نسخه یا معتبر نبودن تاریخ یا قید نشدن دوز داروی تجویزی یا حتی گرفتن گواهی برای مرخصی استعلاجی و گواهی پرداخت حق ویزیت و … مجبور به مراجعه چندباره به مطب پزشک نمی‌شود!
۸ – وزارت بهداشت و درمان و نهادهای ذیربط با استفاده از اطلاعات این سیستم در اسرع وقت از بروز بیماری‌های خاص خبردار می‌شوند، حتی اگر مراکز درمانی به اشتباه در گزارش به‌موقع مشاهده علائم بیماری‌های خطرناک تعلل کنند.
۹ – بهترین و کاملترین مجموعه اطلاعات و آمار برای بررسی و برنامه‌ریزی بلندمدت بخش بهداشت و درمان فراهم می‌شود.
۱۰ – تقاضا برای خدمات حمل‌ونقل شهری و فشاری که اینک بر روی ناوگان حمل‌ونقل شهری اعم از عمومی و خصوصی است، کاهش می یابد. فکرش را بکنید چنددرصد از پارک‌های دوبله در خیابان‌ها به‌خاطر مراجعات بی‌مورد به مراکز درمانی و تقاضای گواهی و رونوشت و … اتفاق می‌افتد؟!
… و موارد زیادی از این قبیل.
به‌طوری‌که ملاحظه می‌کنید کنار گذاشتن شیوه سنتی دفترچه‌های بیمه و استفاده از کارت هوشمند درمان منافع زیادی هم برای مؤسسات بیمه، هم برای بیمه‌شدگان و هم برای کل جامعه دارد. ازسوی‌دیگر، تجربه و امکانات کافی برای راه‌اندازی این سیستم در داخل کشور وجود دارد. تجربه صدور کارت سوخت به‌خوبی نشان داد که چنین کارهایی با امکانات موجود کشور قابل‌انجام است.
نکته جالب این که وعده صدور کارت هوشمند درمان چندین‌سال پیش داده‌شده، ولی عملی نشده‌است! به‌راستی چرا باید کاری با این همه آثار مثبت و منافع اجتماعی زیاد آنهم در شرایطی که امکاناتش هم قبلاً فراهم شده‌است، دچار تأخیر شود؟ اگر در چندسال گذشته، مؤسساتی چون سازمان تأمین اجتماعی به حیاط خلوت دولت تبدیل نشده‌بودند، و عزل‌ونصب‌های سریع و غیرکارشناسی، این سازمان و سازمان‌های مشابه را زمین‌گیر نمی‌کرد، شاید تا حالا این کار مهم و پرارزش انجام شده، و حتی با بررسی فاز اول پروژه ایرادات آن هم کشف و برطرف شده‌بود. اما این‌جا هم مثل خیلی عرصه‌های دیگر، بی‌توجهی به منافع ملی و حقوق شهروندان و اصرار در دفاع از منافع دوستان، اجازه پیشرفت به ما نداد.
—————————————————–
* – این یادداشت در روزنامه جهان اقتصاد شماره دوشنبه ۱۷– ۶ – ۹۳ به چاپ رسیده‌است.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
نقل مطالب سایت با ذکر منبع آزاد است.