پیشنهاد تحریم حامیان داعش

بی‌رحمی و خشونت بی‌حدوحصر گروه داعش که به‌صورت قتل عام و نسل‌کشی بروز کرده، نام این گروه را بر سر زبان‌ها انداخته‌است. هرچند پرونده داعش صفحات ناخوانده بسیار دارد و شاید برای افشای کامل مسائل پشت پرده آن زمان زیادی لازم باشد، بااین‌حال، امروزه همگان از ماهیت جنایات جنگی این گروه اطلاع پیدا کرده‌اند.
نبود اراده‌ای قوی برای مقابله با این گروه، و حتی حمایت‌های پیدا و پنهان از آن، موجب گسترش منطقه نفوذ و ابعاد قدرت آن شده‌است. گویا فقط بناست مبارزه با این گروه فقط در سطح “محکوم کردن” و صدور قطعنامه و سخنرانی‌های آتشین محدود بماند. این درحالی است که بسیاری از ساکنان منطقه تحت اشغال و موردتهدید داعشیان، طعم تلخ خشونت و سبعیت این گروه را چشیده و گاه تنها و بی‌پناه در معرض حملات آنان رها شده‌اند.
درحال‌حاضر، این گروه با اشغال منطقه‌ای وسیع، ساکنان آن را اسیر خود ساخته و بر ثروت‌های ملی منطقه چنگ انداخته‌است. هرچند حامیان مالی داعش از طرق مختلف هزینه‌های عملیات گروه را تأمین می‌کنند، بااین‌حال تسلط بر منابع نفت و دسترسی به درآمد ناشی از فروش نفت بر قدرت و امکان مانور آن افزوده و خواهدافزود.
شاید عملیات نظامی محدود با هدف ضربه زدن بر گروه و کاستن از توان نظامی آن تاحدی مؤثر باشد، اما تا زمانی که حمایت مالی گسترده از آن وجود دارد، حملات و کشتار و وحشت‌گستری آن هم ادامه خواهدداشت.
تحرک دیپلماتیک ایران در صحنه منطقه نقطه شروعی برای ترسیم نقشه‌راه برخورد با این معضل منطقه‌ای و حتی جهانی و کاستن از درد و رنج قربانیانی است که چشم امید به ایران به عنوان بزرگترین قدرت منطقه دارند.
اینک بحث تحریم داعش هرچند دیرهنگام در سازمان ملل مطرح شده‌است. در این‌که باید داعش تحریم شود و این تحریم به سرعت و بدون فوت وقت اجرایی شود، تردیدی نیست. تاکنون داعش نه برای فروش نفت و نه حتی برای فروش آثار باستانی به تاراج برده‌شده از منطقه و نه برای نقل‌وانتقال پول هیچ‌گونه محدودیتی پیش روی خود ندیده‌است. شاید حتی برای تجارت کثیف فروش اسیران مظلومی که از ساکنان منطقه تحت اشغال ربوده‌است، نیز دچار دشواری نشده‌باشد.
اما نکته‌ای که باید در طراحی تحریم موردتوجه قرار گیرد، تأکید و توجه کافی به حامیان داعش حتی بیشتر از خود گروه شیطانی داعش است. به‌بیان‌دیگر، این حامیان داعش هستند که باید تحریم شوند. این‌گونه محدودیت‌ها کار حامیان مالی داعش را که بی‌هیچ دشواری منابع مالی موردنیاز آن را تأمین می‌کنند، سخت خواهدکرد. در قدم بعد حتی حامیان معنوی این کشتار بزرگ و این جنایت فراموش نشدنی بر علیه بشریت، نیز شامل تحریم می‌شوند.
تلاش همه‌جانبه برای تحریم مؤثر داعش و حامیانش، آزمونی بزرگ برای مدعیان صلح جهانی خواهدبود، و معلوم خواهدکرد که آیا تحریم سلاحی برای تحت‌فشار گذاشتن ملت‌های خواهان استقلال و آزادی است، و فقط برای پیش بردن مطامع قدرت‌های بزرگ از غلاف بیرون می‌آید، و قربانیانش را از میان کودکان بیمار نیازمند دارو انتخاب می‌کند، یا این‌که به استفاده انسانی و خیرخواهانه از این سلاح نیز می‌توان امید داشت؟
قدرت‌های بزرگ صنعتی جهان تاکنون از این‌گونه آزمون‌ها سربلند بیرون نیامده‌اند. نمونه روشن آن تجارت گسترده و پررونق این کشورها با رژیم نژادپرست افریقای جنوبی است؛ حکومتی که اکثریت ساکنان و صاحبان یک سرزمین را به بند کشیده، و از حقوق انسانی خود محروم ساخته‌بود، اما در فروش ثروت‌های ملی همین مردم و به جیب زدن ثروتی افسانه‌ای هیچ محدودیتی نداشت، و هرگز با دشواری‌های تحریم مواجه نشد.
نکته‌ای دیگر هم گفتنی است: در قرون گذشته که تجارت کثیف برده در قاره جدید در جریان بود و سود سرشاری را نصیب آدم‌ربایان و برده‌فروشان می‌کرد، شهر بوستن در شمال ساحل شرقی امریکا که به‌گونه‌ای پایتخت فرهنگی دنیای جدید محسوب می‌شد، افتخارش این بود که هرگز تجارت برده را مشروع ندانسته، و درگیر آین تجارت کثیف نشده‌است. بااین‌حال تجارت برده سود فراوانی نصیب بازرگانان و همه شهروندان ساکن بوستن می‌ساخت!
آدم‌ربایانی که انسان‌های آزاد را از سواحل غربی افریقا ربوده، و با کشتی به قاره جدید می‌بردند، در بازگشت محموله شراب با خود می‌آوردند تا کشتی‌هایشان خالی برنگردند! از سوی دیگر منافع آنان در این بود که به جای مطالبه پول نقد از مزرعه‌داران خریدار برده، محصولشان یعنی رم (شراب نیشکر) را تحویل بگیرند. آنان برای بسته‌بندی و حمل آسان شراب، نیازمند بشکه‌های چوبی مخصوص بودند که در کارگاه‌های روبه‌گسترش شهر بوستن ساخته می‌شد! این‌گونه بود که بوستن با ساخت و فروش بشکه‌های شراب، بخش قابل‌توجهی از سود تجارت برده را از جیب تاجران این تجارت کثیف بیرون کشیده، و البته همچنان به تحریم تجارت برده و برده‌داری مفتخر بود.
تأکید ایران بر شکل‌گیری این کمربند تحریم بر علیه حامیان مالی، تدارکاتی و معنوی جنایتکاران جنگی داعش، آزمون دشواری را پیش پای مدعیان صلح و بشردوستی قرار خواهدداد.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
نقل مطالب سایت با ذکر منبع آزاد است.