افزایش عرضه زمین، تکرار تجربه مسکن مهر است *

متن زیر حاصل مصاحبه کوتاهم با روزنامه توسعه ایرانی در مورد سیاست‌های دولت سیزدهم در بخش مسکن است:

یک کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی» تصریح کرد: افزایش عرضه زمین به طور مطلق الزاما تاثیرگذار نیست. باید دید این زمین در کجا واقع شده است.

ناصر ذاکری افزود: این شیوه عرضه زمین مانند سیاست‌های مسکن مهر است که در خارج از شهرها زمین‌های ملی را مدنظر قرار داد ولی این زمین‌ها نمی‌توانند جایگزین زمین شهری باشند. به همین خاطر علیرغم فعالیت‌های زیاد، مسکن مهر در بهبود بازار مسکن تاثیری نداشت.

او پیشنهاد داد دولت برای زمین‌های موجود که مورد استفاده است فکری کند که از این طریق بتواند حباب قیمت وحشتناک بازار را بشکند. این کارشناس اقتصادی در تشریح سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه مسکن گفت: توفیق سیاست‌های دولت سیزدهم در بازار مسکن بسیار ناچیز بوده. شعار نهضت ملی مسکن و ساخت سالانه یک میلیون واحد کار حساب شده‌ای نبود. زیرا مقدمات این کار مهیا نبود و این عدد صرفاً یک عدد رند بود. ساخت سالی یک میلیون مسکن تمهیدات لازم دارد، نحوه گردش مالی و زمین و مصالح مورد نیاز آن مهم است. همچنین نحوه ساخت و سازنده آن نیز دارای اهمیت است که در مورد این مسائل مطالعه جدی نشده‌بود.

ذاکری ادامه داد: کارهایی که از اواخر سال گذشته برای مهار رشد قیمت مسکن و اجاره‌بها انجام شد، نیز تاثیرگذار نبود. مثلاً برای مدیریت بازار مسکن استیجاری مقدماتی مانند ساماندهی معاملات بنگاه‌های املاک فراهم شد ولی تأثیر محسوسی بر بازار نگذاشت. این کار کار مهمی است حتی برای انجام آن ۲۰ سال دیر شدهِ اما کار کوچکی نسبت به اقدامات ضروری دیگر برای مهار رشد قیمت در بازار مسکن است.

او در مورد دخالت دولت در بازار  مسکن بیان کرد: علیرغم سیاست‌های اجرایی دولت‌ها از سال ۹۸ که حداکثر نرخ رشد مجاز را تعیین می‌کنند، بازار مسکن مسیر خود را می‌رود و اعتنایی به این مصوبات نمی‌کند مگر اینکه مصوبات ضمانت اجرایی قوی داشته‌باشد که تاکنون اتفاق نیفتاده است.

بازار سرمایه باید به سمتی برود که کسی برای حفظ دارایی خود انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در حوزه املاک نداشته باشد. در کشور ما تنها راهی که برای حفظ ارزش دارایی وجود دارد مسکن است و حوزه‌ای که بتوان با سرمایه‌گذاری در آن سود برد وجود ندارد.

این کارشناس حوزه مسکن تاکید کرد: همچنین نیروهای پشت صحنه بازار، اجازه تحقق سیاست‌های دولت را نمی‌دهند. بزرگ مالکان مسکن به دلیل منافعی که در این میان برای آنها مطرح است،‌ مدیریت بازار مسکن را به عهده دارند.

وجود  تقاضای   سفته‌بازانه در  نبود  بازار  سرمایه  توانمند

ذاکری درباره نقش دلالان در بازار مسکن گفت: وقتی صحبت از دلال می‌شود به این معناست که چند نفر در بازار وجود دارند و ارزان می‌خرند و گران می‌فروشند. اما درعین‌حال می‌توان از آن به این تعبیر کرد که در بازار مسکن تقاضای گسترده‌ای تحت عنوان تقاضای سفته‌بازانه وجود دارد.

او علت وجود تقاضای سفته‌بازانه را نبود بازار سرمایه توانمند دانست و افزود: در طی زمان نقدینگی گسترده در اقتصاد به وجود آمده‌است؛ مطمئن‌ترین جایی که برای فعالیت این نقدینگی وجود داشته، حوزه مسکن بوده. به همین دلیل تقاضای سفته‌بازانه در طول زمان افزایش وحشتناکی یافته و شمار کسانی که نیازمند واقعی بازار مسکن هستند و امکان خرید دارند، کاهش چشمگیر یافته‌است.

این کارشناس حوزه مسکن تاکید کرد: تا زمانی که دولت برای این امر فکری نکند سیاست‌های دیگر تأثیری نخواهدداشت. بازار سرمایه باید به سمتی برود که کسی برای حفظ دارایی خود انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در حوزه املاک نداشته‌باشد. در کشور ما تنها راهی که برای حفظ ارزش دارایی وجود دارد حوزه مسکن است و حوزه‌ای که بتوان با سرمایه‌گذاری در آن سود برد، وجود ندارد.

———————————-

* – متن کامل گزارش روزنامه توسعه ایرانی که مصاحبه من بخشی از آن است، در آدرس زیر قابل مطالعه است:

افزایش عرضه زمین، تکرار تجربه مسکن مهر است

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
نقل مطالب سایت با ذکر منبع آزاد است.